työhaastattelu

Miten toteutat rekrytointihaastattelun etänä?

Posted on

Kirjoittaja: Kirsi Laine Digitaalisuus on mahdollistanut rekrytointi- ja henkilöarviointihaastattelujen vaivattoman toteutuksen siten, että kasvotusten tapaaminen ei ole välttämätöntä eikä silti tarvitse luopua laadukkaasta haastattelusta. Olen toteuttanut virtuaalisovellusten avulla haastatteluja useita vuosia ja nyt haluankin jakaa omat vinkkini sinulle, kun todennäköisesti koronavirustilanne vaikuttaa suuresti ihmisten mahdollisuuksiin saapua tapaamisiin. Rekrytointi- ja henkilöarviointihaastattelusta saa kasvotusten toteuttavaa haastattelua vastaavan […]

Juridiikka

Rekrytoinnin juridiset sudenkuopat

Posted on

Kirjoittaja: Anna Paimela Rekrytointiin ja työsuhteen solmimiseen liittyy suuria tunteita – innostusta uudesta työpaikasta tai kollegasta taikka pettymystä siitä, että jälleen kerran saa viestin ”valitettavasti valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun”. Tunteet ja juridiikka nivoutuvat usein yhteen: mitä paremmin hakija tuntee tulevansa kohdelluksi, niin sitä harvemmin rekrytointi johtaa riitaan. Hyvä hakijakokemus on siis myös juridisten […]

rekrytointiviestintä

Hakijakokemus kehittää Solitan rekrytointia

Posted on

Kirjoittaja: Kati Kitti Keskustelimme muiden HR- ja rekrytoinnin ammattilaisten kanssa hakijakokemuksen tärkeydestä ja hakijapalautteen keräämisen automatisoinnista #HRU Helsinki -tapahtumassa toukokuussa. Olimme yhtä mieltä siitä, että hakijakokemuksella on merkitystä yritysten työnantajakuvaan ja rekrytoinnissa onnistumiseen erityisesti pitkällä aikajänteellä. Silti vielä vain harva yritys Suomessa kerää palautetta rekrytoinnistaan ja vielä harvempi tekee sitä systemaattisesti. Kirjoitin keskustelun pohjalta englanninkielisen postauksen LinkedIN:iin, josta löytyy myös […]

rekrytointiviestintä

Ehdokasviestinnän neljä likaista legendaa

Posted on

Kirjoittaja: Juho Toivola Rekrytointiin liittyvä ehdokasviestintä on periaatteessa helppo laji: viesti niin paljon kuin pystyt, niin nopeasti kuin pystyt. Tämän yksinkertaisen periaatteen toteuttamista vaikeuttavat kuitenkin ehdokasviestinnän neljä likaista legendaa, joihin moni työelämässä tuntuu uskovan. Nämä legendat elävät erityisen vahvasti rekrytoivien esimiesten keskuudessa, mutta välillä näihin törmää myös rekrytoijien suusta kuultuina ”totuuksina”. 1. Viestintä tapahtuu kaikille […]

organisaatiokulttuuri

Yrityskulttuurin läpinäkyvyyden kuusi estettä

Posted on

Kirjoittaja: Juho Toivola Kaikkein helpoin tapa tehdä itsestään tavoitellun kohderyhmän silmissä kiinnostava työnantaja on luoda yrityskulttuuri, jossa ihmisillä on mahdollisuus menestyä, viihtyä ja kehittyä. Työnantajamaineen kehittämisen näkökulmasta on toisaalta oleellista varmistaa, että tieto hyvästä kulttuurista kiirii myös organisaation ulkopuolelle. On jopa esitetty, että erillistä “employer brandingia” ei tarvita lainkaan kunhan kulttuuri on vain riittävän läpinäkyvä myös […]

rekrytointiprosessi

Haluatko rekrytoida hyviä tyyppejä?

Posted on

Kirjoittaja: Kirsi Laine Hyvä tyyppi on muodostunut työntekijöiden rekrytoinnissa jo jonkinlaiseksi käsitteeksi. Moni yritys kertoo jo työpaikkailmoituksessaan hakevansa tällaista. Mutta miten ihmeessä hyvästä tyypistä tuleekin yhtäkkiä huono tyyppi tai virherekrytointi, josta halutaan päästä eroon? Viime vuosina on julkaistu useita tutkimuksia ja artikkeleita hyvä tyyppi -aiheesta.  Tampereen yliopiston työelämän tutkimuskeskuksen erikoistutkija Simo Aho kertoo, että kouluarvosanat […]

työhaastattelu

Älä kysy näitä kysymyksiä työhaastattelussa

Posted on

Kirjoittaja: Kirsi Laine Työhaastattelu on tilanne, johon latautuu paljon odotuksia. Työnhakija monesti jännittää mahdollisen tulevan työnantajan tapaamista ja omaa haastattelussa suoriutumistaan. Haastatteluun halutaan valmistautua ja oma persoona sekä osaaminen halutaan tuoda esiin. Työnantaja ei aina muista sitä, että haastattelussa työnhakija myös kerää tietoa ja muodostaa käsityksen työnantajasta. Työnhakija punnitsee, onko työpaikka sellainen, jossa hän voisi […]